Dijital Pazarlama Nedir?
Dijital Pazarlama, sosyal medya, mobil uygulamalar, e-posta, web uygulamaları, arama motorları, web siteleri veya radyo, televizyon gibi diğer dijital kanallar aracılığıyla sunulan pazarlama hizmetleridir.
Ya da bir başka deyişle dijital pazarlama, elektronik cihazları içeren pazarlama faaliyetleridir.
Dijital pazarlama çevrimiçi olduğu gibi çevrimdışı da yapılabilir; her iki tür de çok yönlü bir dijital pazarlama stratejisi için önem arz eder.
Dijital pazarlamanın temel direklerinden biri olan çevrimiçi pazarlamayı şu başlıklar altında inceleyebiliriz:
- Arama motoru optimizasyonu (SEO)
- Arama motoru pazarlama (SEM)
- İçerik pazarlama
- Sosyal medya pazarlama
- PPC yani “Pay Per Click” pazarlama
- Affiliate Marketing yani Satış ortaklığı
- E-mail pazarlama
Dijital Pazarlamanın Avantajları Nelerdir?
Wikipedia'nın da kısaca özetlediği üzere dijital pazarlama, pazarlama bileşenlerinden bir tanesidir. Tıpk herhangi bir pazarlama taktiği gibi çevrimiçi pazarlama taktiklerinden de birkaçını kullanmak hiç kuşkusuz potansiyel müşterilerinize ulaşmanıza yardımcı olur. Ancak buzdolapları, fırınlar hatta reklam panoları gibi geleneksel cihazların bile dijital medyadan yararlanmak için modernize edildiği bir dünyada tüm dijital pazarlama araçlarını doğru bir strateji dahilinde bir bütün olarak eş zamanlı kullanmak size sayısız avantaj sağlar. Ne gibi mi?
En doğru kitleye, en doğru zamanda, en doğru platformda, en uygun maliyetle ulaşırsınız. Mesajlarınızı platformların özelliklerine göre çeşitlendirebilir, bazı platformlarda direk satış yaparken bazı platformlarda müşterilerinizle bağınızı kuvvetlendirirsiniz. Platformlar özelliklerine göre hedeflerinizi destekler, markanızı hatırlatabilirsiniz. Arama motorunda içerik pazarlama stratejiniz sayesinde sitenize giren potansiyel bir müşteriye, sosyal medya kanallarında da kendinizi gösterebilir, video platformlarında ürün ya da hizmetlerinizin faydasını anlatabilir hatta sadece sitenizi ziyaret etmiş kitleye tüm kanallarda reklam verebilirsiniz. Bir taraftan ürün ya da hizmetlerinizi 3. partiler aracılığıyla sattırabilir, sepetten dönen müşterilerinize e-mail pazarlama ile hatırlatma yapabilirsiniz.
Dijital Pazarlama Hangi Hedef Kitleye Uygundur?
Üstelik çoğu zaman düşünülenin aksine B2C kadar B2B hizmet sunan firmalar için de dijital pazarlama harika bir seçenektir. Evet, B2B hedef kitleyi tespit etmek daha zordur. Ancak hedef dar olduğu için hem dijital pazarlama faaliyetleri B2C’ye göre çok daha ekonomiktir, hem de satışa dönme oranı daha yüksektir. Herkes 1 milyon TL’lik elmas uçlu özel bir delici istemez, herkes bir çorap üreticisi aramaz ya da titanyum çinko kaplama çatı isteyen kişi sayısı çok düşüktür. Ancak bu ve benzeri sektörlerde arama yapanların karşısına doğru zamanda doğru mesajla çıkmak hayati önem arz eder. Maliyeti düşüktür, satışa dönme oranı yüksektir! Bu kitle karşısına çıkan tüm sonuçları en ince detayına kadar arama yapma, her reklamı inceleme eğilimindedir. Karşısına bir kere çıksanız bile muhtemelen akılda kalırsınız. En azından sizinle temasa geçmek için çaba sarf ederler.
Öte yandan sıradan bir matkap ucu arayan, çocuğuna çorap alacak olan ya da herhangi bir çatı malzemesi arayan çabuk karar verir. Onlarca seçenek incelemez. Yüzlerce seçenek içerisinde makul olan, fiyatı inen ya da beğendiği bir tanesi ile ilerler. Karşısına 10 kere bile çıksanız, ürünü çok beğenip sepete bile atsa alımı öteleyebilir. Evet, hedef kitle büyüktür ama rekabet fazladır. Kullanmanız gereken platform adedi fazladır. Görünmeniz gereken sıklık fazladır. Uygulamanız gereken dijital reklam stratejileri de daha komplikedir.
Dijital Pazarlama Faaliyetleri Ne zaman Sonuç Verir?
Kullanılan her dijital pazarlama aracının farklı özellikleri vardır, dolayısıyla farklı süreler içerisinde sonuç verir. Dijital reklamlarla gün 1 itibariyle müşterilerinize ulaşabilirsiniz. Söz gelimi linki tıklayrak inceleyebileceğiniz gibi Google, "dijital pazarlamaya" kendi penceresinden bakıyor ve dijital reklamcılığın avantajlarına oldukça detaylı bir biçimde değiniyor. Öte yandan içerik Pazarlama ve SEO araçlarıyla ise 6 ay ile 1 sene içerisinde hedef kitlenizi yakalayabilirsiniz. Bu verilerle bakıldığında dijital reklamcılık daha avantajlı görünür, ancak dijital reklamlarla güven duygusunu arttırmak zor ve maliyetlidir; içerik pazarlama aracıyla size ulaşan kitle ise daha kalıcı olma eğilimindedir.
Örneğin bir cihazın kullanımı, avantajları, çıkardığı zorlukları araştıran bir kimse arama yaptığı birçok sorguda sizin sitenize görse, sorularının cevaplarını alsa, bloğunuz bir ihtiyaca cevap verse, bu kişinin sizden bu cihazı alma ihtimali daha yüksek olacaktır. Ya da herhangi bir hizmet hakkında alına takılan tüm soruların cevabını alması halinde, arama yaptığı tüm sorgularda sizin sitenizi görmesi halinde, yine o kişinin bu hizmeti sizden alma eğilimi yüksek olacaktır.
Arama motorları dönüşüm odaklı araçlarken sosyal medya platformları dönüşümün yanında müşterilerle bir bağ kurmanıza da olanak sağlar. Hiç kuşkusuz bağ kurmak daha uzun zamana yayılmış, daha zahmetli bir süreçtir. Ancak bir kere o bağı kurduğunuz zaman hedef kitlenin tekrar alışveriş yapma eğilimi artar, hatta sizin yerinize hedef kitle markanızın reklamını yapar. Güncel bir konudan örnek verelim. Çeşitli kripto para birimlerinin ticareti için platform sağlayan 2 marka olsun. Birisi sosyal medyadan gelen tüm sorulara anında cevap versin, diğeri etkileşimi önemsemeden sadece marka bilinirliği ile uğraşsın. Tabi ki sorulara cevap veren, müşterilerin sorunlarıyla ilgilenen platformun potansiyel müşterilerle bir bağ kurma ihtimali daha yüksektir. Bağ kurduğu müşteriler de hiç kuşkusuz arkadaşlarına bu platformu önerecektir.
Yukarıda da değindiğimiz üzere, tüm araçları eş zamanlı doğru bir strateji çerçevesinde kullanmak, marka bilinirliği, satış, müşteri sadakati vb. gibi birçok farkı hedefe aynı anda ulaşmanıza yardımcı olur. Üstelik maliyetleriniz azalırken verimliliğiniz artar!
Unutmayın, Magna Dijital olarak verdiğimiz inhouse dijital pazarlama hizmetlerimizle yurt içi ve yurt dışında, irili ufaklı yüzlerce müşterimizi hedeflerine ulaştırdık. Ayrınıtılı bilgi almak için hemen bizimle temasa geçin!